Mintax Reklamları



1962 senesine ait bu resim
Mintax markalı ürünlerin
atasıdır.
Mintax, 1960'lı yıllardan itibaren ev kadınlarının hayatına girmiş bir deterjan markasıdır. Tabii piyasaya sürülen her ürün gibi o da pazarda yer kapma yarışı içinde reklamlara tutunacak ve daha çok kişiye kendini bildirmeye çalışacaktı. Nitekim ilk reklamları, dönemin mecmualarının muhtelif yerlerinde yayımlanmaya başlandı.

Ardından giderek yaygınlaşmaya başlayan bu temizlik maddesi, pazar rekabeti içinde şehir hayatında reklamın önemini göstermektedir. Yaşamı kolaylaştıran, yükünüzü azaltan, ekonomik kazanç sağlayan vb. gibi anahtar kelimeler ile satışlarını arttırıp ismini akıllara kazımak isteyen marka, bunu ilerleyen dönemlerde bir şekilde başarmıştır.

Markanın İlk Reklamı:

Yandaki görselde görüldüğü üzere "Mintax" adlı ürünün ilk reklamı 1960 senesinin ilk yıllarında yayında olan, ün etmiş dergilerin birinin içinde yer almaktadır. Bu tür fabrika çıkışlı, tuhaf sunumlu, farklı ürünlere yeni alışmakta olan Türkiye, gelecek yıllarda hayata girecek yayın organlarının reklam faaliyetlerine daha da alışır hale gelecekti. Mintax şişede çamaşır suyu ve Mintax krem deterjan ile çıkılan bu yolda bakın neler olmuş.

1975 yılındaki dergilerden birinin
tam sayfa Mintax reklamı.
Markanın Reklam Faaliyetleri ve Mintax Adının Genellenmesi:

Zamanın içinde biraz daha evrilerek yavaşça günümüze yaklaşan reklam endüstrisi şu anda da tüm sahtekarlığını korumaktadır. O dönemde bu sahtekarlık belli bir biçimde yapılsa da bunu fark etmemek gayet normaldi. Zira insanlar reklamlarla gönderilen iddialara sorgusuzca kendini kaptırmaktaydı. Bu ürün de daha ilk yıllarından itibaren "En kudretli deterjan", "%100 lab'lı", "En kaliteli krem deterjan", "Atomize Mintax: En kaliteli toz deterjan" gibi ifadeler kullanmaktaydı. 

1975 ve 76 yılında  televizyonda reklam kuşaklarında Mintax'ın çizgi reklamları yayınlanmaya başlandı. Rahmetli "Erim Gözen" Mintax tiplerinin çizeridir. Tiplerin adı Şaban, Maban ve kız olanınki de Pıtırcık'tır. Ünlü slogan "Mintax'la Canım Mintax'la!" repliği de ilk defa  bu reklam filmlerinde geçmiştir. Bu efsanevi replik ve reklam ile birlikte Mintax adı artık bir özel ad değilde bir genellemeymiş gibi algılanmaya başlanılacaktı.

1980'lerde krem deterjan reklamı  
Marka, 1977 yıllında kremin ve tozun yanında atomize toz deterjana da geçmesiyle birlikte bazı dergilere şu şekilde bir iddiada bulunup reklamlar yayımlatmıştır: "Ortadoğunun ve Balkanlar'ın en büyük,  en modern, tüm elektronik sistemle donatılmış deterjan fabrikalarında üretilen atomize Mintax toz deterjan ile çamaşırlarınız bir başka beyaz... bir başka parlak... bir başka temiz... bir başka yumuşak olacak... üstelik EKONOMİK."

Mintax, 80'lerde kendinden övgü
ile söz ederken!
Ürün devamlı kendini yenilediğini reklamlar ile belirtmekteydi. Ve sonunda amacına ulaştı. Popüler olup altın çağını yaşaması 1980'li yıllarda gerçekleşti. Mintax da hızla büyüyen temizlik sektöründe tutunmak istiyordu. Bunun içinde geçmişte olduğu gibi sıkı reklamlar ile problematiğini çözmeye çalışacaktı. Televizyonun renkli yayına geçmişti. Üstelik televizyona reklam veren diğer rakibine karşı hamle  yapması gerektir. Bu rakip "Omo"dan başkası olamaz tabi ki. Ve marka tekrardan televizyona reklam vermeye başlamıştı.

Uzun lafın kısası Mintax'ın zihinlerde yer etmesinin asıl sebebi o ünlü sloganının yanında diğer bazı markalar gibi (örneğin Gillette, Sana, Oralet, Pimapen...) temsil ettiği ürünün asıl isminin (az önceki örneklerde yer alan tıraş bıçağı, bitkisel margarin, toz içecek, pvc doğrama pencere...) yerine geçen ve çoğu kez de ürün adı olarak kullanılan markalardan olmuştur. Dolayısıyla bakkala, markete gidip "krem deterjan" almak isteyen herkes, bunun yerine "Mintax verir misin?" derken aslında satın almayı istedikleri şey krem deterjandır.

Mintax'ın Televizyon Reklamları

Markaya ait 80'li yıllarda yayınlanmış birkaç tv reklamı vardır.

TRT'de 1983 yılında başlayıp uzun süre devam eden kült dizi Kuruntu Ailesi
oyuncularından 1986 yılına ait Mintax reklamının birinci reklamı...



İlk reklamın üzerine çekilmiş ikinci reklam...

1990'lı yıllarında sonlarında yavaşça piyasadan kaybolmaya başlayan bu marka 
2000'li yıllara geçtiğimizde dillerde yalnız adı kalmıştır.



0 yorum